7 juli – Wereld Chocolade Dag

Wie is er eveneens een chocoholic? Vandaag – 7 juli – is het Wereld Chocolade Dag. Een goede dag om even stil te staan bij de impact van chocolade. Chocolade is lekker en voor sommigen onder ons zelfs een echte verslaving. Toch gaat het produceren van chocolade nog steeds gepaard met een enorme ecologische en sociale impact. Cacao is namelijk één van de belangrijkste oorzaken van ontbossing in de wereld.

De duurzaamheid van chocolade hangt af van verschillende factoren, zoals de productiemethoden, de herkomst van de cacao, de arbeidsomstandigheden in de cacaoteelt en de impact op het milieu. Hierbij tracht men de sociale, ecologische en economische aspecten van de cacaoteelt te verbeteren. Dit betekent dat er aandacht wordt besteed aan het gebruik van duurzame landbouwpraktijken, het waarborgen van eerlijke handel, het bevorderen van goede arbeidsomstandigheden en het beschermen van de biodiversiteit.

Er zijn verschillende labels en keurmerken die duurzame chocolade identificeren. Enkele bekende keurmerken zijn Fairtrade, Rainforest Alliance en UTZ Certified. Deze keurmerken geven aan dat bepaalde criteria met betrekking tot duurzaamheid zijn nageleefd tijdens de productie van de chocolade.

Door te kiezen voor duurzame chocolade, draag je bij aan positieve veranderingen in de cacaosector en help je om de impact op het milieu en de arbeidsomstandigheden te verbeteren.

Kinderarbeid blijft echter een ernstig probleem in de cacaosector. Het is daarom belangrijk om je bewust te zijn van de herkomst van de chocolade die je koopt en te streven naar het ondersteunen van de merken die zich inzetten voor duurzaamheid en het uitbannen van kinderarbeid in de cacaosector.

Daarnaast blijft ook de ontbossing een enorm probleem. Cacao wordt verbouwd in de tropische regenwouden. Deze bossen zijn een noodzakelijke en natuurlijke hulpbron in de strijd tegen de klimaatverandering. Ze nemen een grote hoeveelheid koolstof op uit de lucht. Maar … doordat de cacaoboeren slechts een klein deel van de opbrengst ontvangen, ontbossen ze massaal om hun plantages uit te breiden en zo hun productie te verhogen.

Als we chocolade kopen en eten, moeten we dus rekening houden met drie belangrijke elementen: het tegengaan van ontbossing, het toekennen van een leefbaar loon aan de cacaoboer en het vermijden van kinderarbeid. Maar, hoe maak je als consument die keuze? Hoe weet je dat jouw favoriete chocolademerk zich niet schuldig maakt aan deze praktijken?

Hiervoor verwijzen we graag naar WWF. Zij hebben een aantal maanden geleden een Chocolate Scorecard ontwikkeld. De scorecard is een overzichtelijke en gebruiksvriendelijke tool om je te helpen bij het kiezen van de meest duurzame chocolade. Wij zijn alvast fan! Smakelijk!