De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Het probleem is dat deze markt bijna niet gereguleerd is. Het geweten van de consument wordt gesust met ecolabels, groene kleuren en het overdadig gebruik van woorden zoals sustainable of duurzaam. Toch blijkt uit onderzoek dat al deze kleding vaak allesbehalve duurzaam geproduceerd wordt.
Bovendien blijkt dat we – in vergelijking met 15 jaar geleden – 60 procent meer kledij kopen, maar dat we deze maar de helft zo lang dragen. Textielafval wordt nog steeds verbrand of op een vuilnisbelt gedumpt, meestal in arme landen. Gemiddeld gooien we jaarlijks 11 kilogram textiel weg!
Merken zoals Shein groeien ongelooflijk snel. Deze ultrafast fashion biedt niet enkel kleding aan spotprijzen aan, maar normaliseren ook de overconsumptie door non-stop aan een nog sneller tempo nieuwe collecties en stijlen in de digitale etalage te plaatsen.
Door misleidende ecolabels krijgen we als consument het gevoel dat de combinatie goedkoop, trendy én duurzaam mogelijk is. Bovendien blijkt dat de duurzame collecties meestal niet in de plaats komen van de klassieke collecties, maar een extra collectie zijn. Modemerken verkopen dus meer dankzij ‘duurzaamheid’.
De enige échte oplossing is: (veel) minder kleren kopen! En daar wringt het schoentje. Consumenten moeten bewuster leren omgaan met mode, want zonder consumenten die minder consumeren en kwalitatievere stuks kopen, lukt het sowieso niet om de mode-industrie duurzamer te maken. Een mentaliteitswijziging is nodig. Maar hoe beginnen we daaraan?
- Shop eens in je eigen kledingkast: vaak en veel kleding kopen is helemaal niet nodig. Ga gewoon creatief aan de slag met je eigen kledij. Neem daarbij bijvoorbeeld foto’s van geslaagde outfits. Je kan hiervoor ook gebruik maken van apps zoals Smart Closet of Dresscode, waarbij je een digitale kledingkast samenstelt.
- Vintage is ‘in’, dus ook tweedehandskleding: veel consumenten staan weigerachtig tegenover tweedehandskleding. Het heeft namelijk nog steeds een imago van muf en ouderwets. Niets is echter minder waar. Denk maar aan een app zoals Vinted, de Kringwinkel, enz.
- Nog niet overtuigd? Kijk dan naar de documentaire The True Cost op Netflix. Misschien dat je dan toch even nadenkt voordat je een zoveelste broek online koopt.