10 jaar na de ramp Rana Plaza

Tien jaar geleden is het al! De beelden van de Rana Plaza ramp staan bij velen nog op het netvlies gebrand. Op 24 april 2013 stortte een kledingfabriek in Dhaka (Bangladesh) in. 5000 (!) mensen waren er op dat moment aan het werk. 1138 doden. 2500 gewonden. De slachtoffers waren vooral jonge vrouwen tussen 20 en 30 jaar, die onder hoge druk en voor een hongerloon, kleding produceerden voor merken zoals Primark.

Deze ramp was een rechtstreeks gevolg van de opmars van fast fashion. Westerse kledingmerken die alleen maar naar meer winst streven en consumenten die verleid worden om steeds meer kleding te kopen voor zo weinig mogelijk geld.

Tien jaar later is fast fashion nog steeds niet weg te denken uit onze samenleving. Een merk zoals SHEIN is zelfs in een paar jaar tijd uitgegroeid tot het grootste kledingbedrijf ter wereld!

Gelukkig zijn er na deze ramp in het Rana Plaza ook een aantal goede evoluties en ontwikkelingen geweest. Denk maar aan het internationaal veiligheidsakkoord waarbij grote kledingmerken en vakbonden zich engageren om de veiligheid van en in de fabrieken te verbeteren.

Jammer genoeg blijven fast fashion en slechte arbeidsomstandigheden nog steeds de norm in de kledingindustrie. Overconsumptie- en productie zorgen mee voor deze problemen.

En toch hoor je consumenten vaak zeggen dat ‘zij in hun eentje niets kunnen veranderen’. Niets is minder waar. Onderschat je invloed als consument niet! Het heeft wél zin om je stem te laten horen, bewust te consumeren en om duurzame merken te steunen. Op deze manier creëer je wel degelijk impact als consument om de kledingindustrie mee te veranderen.

Twijfel je hoe jouw lievelingsmerk scoort op arbeidsomstandigheden, neem dan zeker eens een kijkje op Good on You.

Meer info op When Sara Smiles en Schone Kleren.