Thuiswerken zit in de lift. Sinds de coronacrisis werken hoe langer hoe meer werknemers regelmatig van thuis uit. Eén, twee of zelfs drie dagen per week thuis werken, is in veel bedrijven geen uitzondering meer. Als je het thuiswerken slim aanpakt, heeft het ook veel voordelen. Minder stress, betere work-life balans, files vermijden, enz.
Hoe organiseer je thuiswerk het best? Hier vind je 5 tips om op een efficiënte manier thuis te werken:
- Maak een duidelijke planning: voordat je aan je werkdag begint, maak je een duidelijke planning. Doe dit zo gedetailleerd mogelijk!
- Hou rekening met je energiepeil: meestal weet je uit eigen ervaring op welk moment van de dag jouw concentratie en energiepeil het hoogst zijn, hou daar rekening mee bij het opstellen van je dagplanning.
- Baken je werktijd af: als je thuiswerkt, kom je vaak in de verleiding om even langer door te werken of ’s avonds nog eens achter de computer te kruipen. Dat kan uiteraard en moet iedereen voor zichzelf bepalen. Probeer echter oog te hebben voor regelmaat. Dat komt je output sowieso ten goede.
- Neem regelmatig een pauze: thuiswerkers hebben de neiging om door te werken, vaak zonder pauze(s) te nemen. Dat is echter nefast voor je concentratie en motivatie en dus voor je productiviteit. Een pauze is geen luxe, het is broodnodig. Vergeet dus niet om regelmatig even te pauzeren.
- Beweeg regelmatig: pauzes zijn ook nodig om te bewegen. Strek regelmatig de benen en ga tijdens je middagpauze even naar buiten. De buitenlucht verricht wonderen voor je concentratie.