Is kleding een wegwerpproduct geworden?

Zo lijkt het jammer genoeg wel. Wist je dat de textielindustrie een van de meest vervuilende industrieën ter wereld is?

Vroeger was kleding een luxeproduct. Momenteel is het voor veel consumenten een wegwerpartikel geworden, letterlijk zelfs. We consumeren steeds meer textiel, maar hechten hoe langer hoe minder waarde aan onze kledingstukken. Hoe komt het dat kleding tegenwoordig beschouwd wordt als een wegwerpproduct?

Second Hand September

Uiteraard hebben we kleding nodig, maar het is belangrijk om op een meer bewuste manier met onze kleding en het kopen ervan om te gaan. Daarom organiseert Oxfam voor het derde jaar op rij ‘Second Hand September’ als protest tegen fast fashion.

Fast fashion is kleding die consumenten voor een (heel) goedkope prijs kopen, slechts kort of een enkele keer dragen én onder bedenkelijke arbeidsomstandigheden geproduceerd is. Door de slechte kwaliteit is deze kleding vaak niet geschikt om te recycleren en zo komen we in een vicieuze cirkel terecht.

Misleidende ecolabels

Als consument krijgen we – door misleidende ecolabels – het gevoel dat de combinatie goedkoop, trendy én duurzaam mogelijk is. Zelfs fast fashion ketens lanceren tegenwoordig ‘duurzame’ collecties. Deze collecties komen echter niet in de plaats van de fast fashion collecties, maar zijn een extra collectie. Jammer genoeg ondergraven deze misleidende claims de geloofwaardigheid van modemerken die wel hun best doen. Consumenten twijfelen over dergelijke duurzaamheidsclaims, en terecht. Er is dus dringend nood aan meer transparantie én aan een wettelijk kader, waaraan alle modespelers moeten voldoen, nationaal en internationaal.

Gedeelde verantwoordelijkheid

Iedereen draagt in deze problematiek een verantwoordelijkheid, zowel overheden, bedrijven als consumenten. Toch mogen we niet vergeten dat er al heel wat op het vlak van duurzame en circulaire mode gebeurt.

Verschillende bedrijven en modemerken nemen mooie en inspirerende initiatieven om van duurzaam en circulair textiel de norm te maken. Deze initiatieven zijn gebaseerd op verschillende verdien- of businessmodellen. Een aantal voorbeelden:

  • Je kan je kleding huren, www.dressr.be is hier een mooi voorbeeld
  • Of heb je al gehoord over het betalen van statiegeld op je nieuwe kledingstuk? New Optimist (www.newoptimist.nl) introduceert vanaf deze winter statiegeld op hun kleding. Op deze manier garandeert New Optimist dat jouw kledingstuk gerecycleerd wordt of een tweede leven krijgt. Fantastisch toch?
  • Je kan je kleding ook leasen. Een voorbeeld hiervan is Mud Jeans (www.mudjeans.eu)
  • Of waarom je kleding niet ruilen? Kijk daarvoor zeker eens op www.swishing.be of de clothing loop (www.clothingloop.org)
  • Sommige bedrijven werken ook hoe langer hoe meer vraaggestuurd en produceren minder collecties. Joline Jolink is hiervan een mooi voorbeeld (www.jolinejolink.com)
  • Hoe langer hoe meer bedrijven zamelen ook zelf kleding in en organiseren tweedehandsverkopen. Zeker voor kinderkleding is het goed ingeburgerd, denk aan merken zoals Filou & Friends, JBC, enzovoort. Zeker bij kinderen en jongeren zien we dat tweedehandskleding in de lift zit.

Toch blijft het belangrijk om bewuste keuzes te maken én ons gedrag te veranderen, namelijk minder kleding kopen.

Bewuste keuzes maken

Het belangrijkste is dus om het goede voorbeeld te geven en bewuster om te gaan met het kopen van kleding. Met andere woorden: alles begint in onze eigen kleerkast. Daarom roept Oxfam deze maand via de actie Second Hand September op om de hele maand september duurzaam te kopen en goede spullen te doneren. Op deze manier willen ze de circulaire economie stimuleren en laten draaien. Want ook het aanbieden van kleding die je zelf niet meer draagt, is een duurzame keuze.

Wil jij zelf ook bewustere keuzes maken op het vlak van kleding? Denk dan in de eerste plaats aan tweedehandskleding, koop bij duurzame modemerken, investeer in kwaliteitsvolle kledingstukken, enzovoort, maar vooral … denk twee keer na voordat je een kledingstuk koopt!

Meer weten of lezen?

Interessante documentaire: Waarom blijven we T-shirts van 2 euro kopen? https://www.youtube.com/watch?v=FWClNyyo30I

Interessant leesvoer: Kleerkastvasten: De textielketen ontrafeld‘ – Sarah Vandoorne (non-fictie) en ‘Made by Indira: Mode, tot elke prijs?‘ – Caja Cazemier & Martine Letterie (fictie)

Of lees een van onze vorige artikels: