Online winkelen is niet meer weg te denken uit onze huidige samenleving. Kleding online bestellen en terugsturen, het kan met één druk op de knop. Maar … wist je dat teruggestuurde kleding vaak niet meer verkocht wordt, maar vernietigd. Waarom?
Onthutsende cijfers
Een op drie teruggestuurde kledingstukken wordt vernietigd! Dat is namelijk dikwijls de goedkoopste oplossing. Als kleding teruggestuurd wordt, moet deze gecontroleerd worden, opnieuw verpakt worden, enzovoort. Deze kosten zijn vaak hoger dan de productiekosten van het item zelf.
Daarnaast is ook de overproductie een probleem in de kledingindustrie. Kleding die niet verkocht wordt, wordt ook vaak vernietigd. Zo spreken we over minimum 264 000 ton textiel dat jaarlijks bij het vuilnis terechtkomt.
Het echte probleem? Ons consumptiepatroon
Het gemak van online winkelen heeft geleid tot enorm veel retourzendingen in de modesector. Consumenten bestellen meerdere maten en kleuren van hetzelfde kledingstuk. De items die niet passen, worden teruggestuurd. Dit gedrag heeft geleid tot een enorme hoeveelheid retourzendingen. Dus, is ons gedrag als consument dan niet het échte probleem?
Tijd voor verandering
De vernietiging van onverkocht textiel zorgt voor een enorme verspilling van grondstoffen en een ware ravage voor het milieu. Europa werkt momenteel aan een verbod zodat textiel niet meer vernietigd mag worden. Zo wil de Europese Commissie de overproductie van kleding stoppen. Als de textielindustrie de onverkochte kledingstukken niet meer mag vernietigen, worden ze verplicht om beter te kijken naar de echte vraag en de overproductie aan banden te leggen.
Maar … denk dus vooral twee keer na voordat je een online bestelling plaatst. Vraag jezelf af of je het kledingstuk echt nodig hebt. En als je shopt, kies dan voor duurzame merken. Deze merken hebben ook vaak een beter en meer doordacht retourbeleid en minimaliseren hun milieu-impact. Want alles begint bij ons consumptiepatroon, niet?