Te groen om waar te zijn? Vijf tips om niet misleid te worden door milieuclaims

De FOD Economie lanceerde onlangs een campagne om consumenten en ondernemingen te wijzen op het misleidende karakter van sommige milieuclaims. De campagne is een samenwerking tussen de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument.

Consumenten proberen steeds meer de impact van hun consumptiegedrag op het milieu te verminderen. Bedrijven en merken weten dat en spelen daar gretig op in. Met milieuclaims zoals ‘groen’, ‘ecologisch’ of ‘CO²-neutraal’ zetten ze hun inspanningen voor het milieu in de verf. Op deze manier proberen ze de consument te overtuigen om hun product te kopen. Deze milieuclaims mogen de consument echter niet misleiden.

Maar hoe herken je onbetrouwbare milieuclaims?

  1. Controleer of de ‘groene’ claims onderbouwd zijn: ga na of vage termen (zoals ‘duurzaam’, ‘ecologisch’ of ‘groen’), logo’s of afbeeldingen worden toegelicht in de onmiddellijke nabijheid van de claim.
  2. Check over welk aspect van de levenscyclus de claim gaat: gaat het bijvoorbeeld over het winnen van grondstoffen, de productie of de recyclage? Zo kan een claim van ecologische levering enkel gaan over het gebruik van gerecycleerd karton als verpakking, terwijl de verzending gewoon gebeurt via een reguliere pakjesdienst.
  3. Ga na of de claim over een wettelijke verplichting of een gangbare praktijk gaat. Sommige bedrijven stellen milieuclaims voor als een extra inspanning, terwijl ze daartoe verplicht zijn. Cosmeticaproducten geven bijvoorbeeld soms aan dat de producten niet getest werden op dieren terwijl dat voor alle cosmeticaproducten al verboden is sinds 2013.
  4. Controleer of een vergelijkende milieuclaim wordt toegelicht (bv. duurzamer, ecologischer, milieuvriendelijker, …). Met welk ander product wordt er vergeleken? Gaat het over een product van een concurrent? Een vorige versie van het product? Zijn die producten met elkaar te vergelijken en wordt er toegelicht waarom het product beter is?
  5. Ga na of labels en certificeringen worden toegelicht. Legt het merk voldoende uit wat deze precies inhouden, wat het label controleert (of net niet controleert) en of dat wel onafhankelijk gebeurt.

Veel consumenten en ondernemingen zijn zich er niet van bewust dat milieuclaims misleidend kunnen zijn. De website Te groen om waar te zijn? gaat dieper in op bovenstaande tips.