Iedereen weet ondertussen dat de mode-industrie een van de meest vervuilende sectoren is. Daarom is het ook zo belangrijk om de gebruiksduur van kledingstukken te verlengen. Steeds meer modemerken zetten daarom in op de verkoop van tweedehandskleding.
De opkomst van resale bij modemerken
Uit onderzoek blijkt dat de meerderheid van de consumenten wel duurzamer wil leven, maar het moeilijk vindt om ook effectief hun gedrag aan te passen. Het is dus belangrijk om de drempel om duurzamer te leven te verlagen.
Dit geldt ook voor het kopen van tweedehandskleding. Veel consumenten hebben nog steeds heel wat negatieve associaties met tweedehandskleding. Er wordt dan ook hoe langer hoe meer geëxperimenteerd om de drempel om tweedehandskleding te kopen te verlagen, zeker om de doelgroep te bereiken die weinig tot geen ervaring heeft met tweedehands winkelen.
De tweedehandsmarkt is een groeiende markt en daar spelen meer en meer modemerken op in. Modemerken wagen zich o.a. aan resale, d.i. ze verkopen hun eigen kleding en/of merken tweedehands. Een positieve evolutie volgens ons, omdat de levensduur van het kledingstuk verlengd wordt. Bovendien spreekt men op deze manier misschien een publiek aan dat anders nooit tweedehandskleding zou overwegen of nooit naar een kringwinkel gaat. En wie weet, stimuleert het ook de modemerken zelf om de kwaliteit van hun kleding (nog) te verbeteren, zodat de kledingstukken langer meegaan.
Modemerken geven tweedehandskleding een nieuw boost: Enkele voorbeelden
Meer en meer modemerken wagen zich dus op de tweedehandsmarkt. Ze verkopen hun eigen kleding tweedehands, in hun winkel en/of op een apart platform. Meestal nemen winkels enkel kleding van hun eigen merk aan. Een aantal voorbeelden:
- Xandres: bij Xandres kon je al terecht voor herstellingen, maar onlangs lanceerde het merk Xandres Preloved. In Gent en Brugge kunnen klanten op afspraak maximum vijf Xandres-stuks binnenbrengen in ruil voor een tegoedbon.
- Supergoods: bij Supergoods vind je de tweedehandskleding tussen de nieuwe kleding. De tweedehandsitems zijn voorzien van de tag ‘As Good As New’.
- Blabloom: ook Blabloom heeft een tweedehandsaanbod, Rebloom. Onder het motto ‘Bewezen kwaliteit, hernieuwde liefde’ verzamelen ze kleding, pyjama’s en slaapzakken.
- Filou & Friends: het kindermerk startte al in 2022 met Filou Forever, een resaleprogramma voor haar kinderkleding.
- JBC: JBC lanceerde voor haar kindercollectie Op-Nieuw. Per gezin kan je vijf kledingstukken uit de baby- en/of kindercollectie binnenbrengen.
- Juttu: Ook Juttu lanceerde in hun fysieke winkels een tweedehandscorner, ReJUsed – Not brand new. Bij ReJUsed vind je een selectie van vintage en upcycled items.
- Bellerose: het Belgische merk Bellerose biedt het tweedehandsaanbod aan via de website. Je stuurt je Bellerose-items op en deze kledingstukken worden, na een kwaliteitscontrole, opnieuw te koop aangeboden op de website.
- AS Adventure: bij AS Adventure zet men reeds in op circulaire diensten, zoals een verhuur- en hersteldienst. Maar ook voor tweedehandsartikelen kan je bij AS Adventure terecht, meer bepaald jassen en fleeces voor kinderen.
Er zijn dus hoe langer hoe meer mogelijkheden om kleding tweedehands te kopen. Een positieve evolutie dus, want hoe langer kleding gedragen wordt hoe beter. Recycleren van kleding zou altijd de laatste optie moeten zijn. Consumeer dus steeds bewust én gebruik de producten die je koopt zo lang mogelijk. Toch een kledingstuk nodig? Denk dan aan tweedehands, er is meer dan voldoende keuze!