Volgende week zijn ze er weer: de solden! Het weerstaan aan de solden is voor de ene persoon al makkelijker dan voor de andere. Toch blijkt uit onderzoek dat we ons elke soldenperiode opnieuw laten verleiden tot het kopen van nieuwe kleding én dat er nooit meer miskopen worden gedaan dan tijdens de solden. We geven je dus heel graag enkele tips om op een duurzame manier met de solden om te gaan.
De verleiding van de solden
Solden spelen in op het loss aversion effect, ook wel het ‘verliesaversie’-effect genoemd. Dit is een begrip uit de gedragseconomie en -psychologie. Het betekent dat het vermijden van verlies een grotere impact op ons heeft dan de motivatie voor winst. Met andere woorden, we zijn gevoeliger voor mogelijk verlies, dan voor mogelijke winst waardoor mogelijk verlies dus zwaarder doorweegt bij het nemen van beslissingen dan winst.
Tijdens de solden speelt het loss aversion effect een belangrijke rol in ons gedrag. Consumenten zullen geneigd zijn meer te kopen tijdens de solden dan ze oorspronkelijk van plan waren, omdat ze het gevoel van verlies willen vermijden. Stel: een trui kostte oorspronkelijk 100 euro, maar in de solden krijg je een korting van 50%. Als consument focus je op dat moment vooral op het mislopen van 50 euro als je de trui niet koopt. Winkels zullen daarom ook vaak de oorspronkelijke prijs vermelden. Zeker bij duurdere producten werkt dit nog meer in op het loss aversion effect. Wanneer consumenten de oorspronkelijke prijs van een product kunnen vergelijken met de afgeprijsde prijs, kan het loss aversion effect een nog grotere impact hebben. Hoe groter het verschil tussen de oorspronkelijke prijs en de soldenprijs, hoe groter het verlieseffect aanvoelt als je het product niet koopt.
Een ander voorbeeld zijn kortingen die beperkt in de tijd zijn. Denk maar aan slogans zoals ‘op is op’. Zo vergroot men de angst voor verlies. Deze strategieën moedigen consumenten aan om meer te kopen dan ze anders zouden doen.
Het begrijpen van het loss aversion effect kan ons helpen om bewuster om te gaan met onze aankoopbeslissingen tijdens de solden (maar ook daarbuiten). Het is écht belangrijk om kritisch na te denken over onze behoeften en bewust te consumeren. D.i. niet te bezwijken voor de druk van vermeende verliezen of gemiste kansen.
Bewust consumeren
Kortingen kunnen verleidelijk zijn, maar probeer steeds kritisch te blijven. De sterk afgeprijsde artikelen zijn misschien van mindere kwaliteit of heel trendgevoelig. Laat je dus niet verblinden door de prijs en vermijd impulsieve aankopen. Het belangrijkste element blijft om jezelf af te vragen of je het kledingstuk dat je overweegt te kopen echt nodig hebt? Zou je het item ook kopen als het niet in solden zou zijn?
Wil je toch een aantal items kopen tijdens de solden, kies dan voor kwaliteit boven kwantiteit én voor tijdloze items die een lange levensduur hebben.
Hoe ga je op een duurzame manier om met de solden? Een aantal tips
Bewust en duurzaam consumeren is belangrijk, ook (en zeker) tijdens de soldenperiode. We geven jullie graag een aantal tips:
– Bepaal een budget: als je toch wil gaan winkelen tijdens de solden, bepaal dan op voorhand een budget dat je wil spenderen. Dit helpt om je financiële grenzen te respecteren en voorkomt impulsieve aankopen. Wees strikt en houd je aan het vooraf bepaalde bedrag.
– Maak een lijstje: voordat je gaat winkelen, maak je een lijst van de items die je nodig hebt. Focus op de kledingstukken die je nodig hebt of die je graag wil toevoegen aan je kledingkast. Denk daarbij aan tijdloze en kwaliteitsvolle kleding. Beschouw dit lijstje als je gids en wijk er niet van af.
– Kwaliteit boven kwantiteit: focus niet op het aantal items dat je koopt, maar richt je op de kwaliteit van de kledingstukken. Investeer in duurzame en tijdloze kleding die meerdere jaren en seizoenen meegaat. Trendgevoelige kledingstukken laat je dus beter links liggen. Je kiest beter voor enkele kwaliteitsvolle basics die je meerdere seizoenen kan dragen.
– Kies voor duurzame merken en materialen: kijk naar de materialen waaruit het kledingstuk gemaakt is en kies voor merken die op een ethische manier produceren.
– Steun de lokale economie: tijdens de solden ligt de focus vaak op grote winkelketens en/of steden. Kies tijdens de solden voor lokale en kleinere winkels. Zo ondersteun je de lokale economie met jouw aankoop.
En denk eraan: je hoeft niet mee te doen aan de solden. Overconsumptie is nog steeds een enorm probleem, dus door niet deel te nemen aan de solden, maak je op dat vlak een duidelijk statement!